A csarnok új arca
A csarnok új arca
Müllner & Kálmán Content Lab / 2024-02-20 ételital
Másfél éve nyitott meg az új pécsi vásárcsarnok. Az elmúlt időszak tapasztalatairól beszélgettünk az intézmény vezetőjével, dr. Orbán Krisztinával.

Míg a hipermarketekben a bevásárlólistánkat böngészve végigfutunk a sorok között, majd az automata kasszánál fizetünk és már végeztünk is, addig a piacon könnyedén kerekedhet kávézás, receptcsere, egyszóval élmény. Félreértés ne essék, vannak napok, amikor pont erre a gyors és érintkezésmentes vásárlásra vágyunk, de többnyire, és főleg azoknak, akik tudatos vásárlók és a konyhájukban is azok, a vásárcsarnok és a piac az igazi Kánaán. Éppen ezért előzte meg nagy várakozás Pécs egyik híres és sokak számára kedves agórája, a vásárcsarnok újranyitását. Akadtak, akik féltek a változástól, de szerencsére a félelmeik nem igazolódtak be, hiszen a vadiúj Pécsi Vásárcsarnok már a megnyitása előtt is azt hirdette, hogy több szeretne lenni, mint egyszerű piactér: találkozóhely, ahol finomakat lehet enni, vásárolni és közben még jól is szórakozni. A vásárcsarnok vezetőjével, dr. Orbán Krisztinával beszélgettünk az elmúlt másfél év tapasztalatairól.

Színes a skála

A régi csarnok bérlőinek nagy része, körülbelül 90 százalékuk költözött át az új helyszínre. Leginkább az idősebbek, a már nyugdíjas korúak döntöttek úgy, hogy már nem vállalják a költözést, míg a korábban megszokott bérlői kör mellé új árusok is csatlakoztak. A frissen érkezők természetesen színesítették a kínálatot, ám a régi bérlők közül is sokan a termékbővítés mellett döntöttek. Az egyik zöldségkereskedő például virágos asztallal bővített, a halértékesítő pedig halsütödével. A csarnokban külön helyet kaptak az őstermelők, hiszen az új piac egyik kiemelten fontos küldetése, hogy lehetőséget biztosítsanak arra, hogy a helyi termékek közvetlenül eljussanak a fogyasztókhoz. Ennek is köszönhetően több mint 100 őstermelővel állnak szerződésben. Így van lehetősége a látogatóknak például az öt generáció óta kiváló savanyúságokat kínáló családi vállalkozás portékáit beszerezni, vagy a Mecsekből származó mézeket megkóstolni, a friss kecskesajtról és a tojásokról már nem is beszélve.

A bérlők között vegyesen vannak családi vállalkozások, üzemek is, tehát színes az összkép, ahogy a termékpaletta is. „A régi vendégkör mellé újak is érkeztek a csarnokba, kisgyerekes családok, fiatalok is gyakran fordulnak meg nálunk” – teszi hozzá az intézmény vezetője.

Program a piacon

Nem titkolt cél, hogy új vendégkört, vásárlókat is megszólítsanak. Az elmúlt évben közel félszáz eseményt, rendezvényt szerveztek, többek között Nyitott piac túrákat is, ahol az érdeklődőknek megmutatták a csarnok működését, valamint olyan oktató jellegű programokkal is találkozhattunk, ahol a helyi termékekkel ismertették meg a leendő vásárlókat. A legnagyobb érdeklődés a Gombák földjén című kiállítást kísérte, amely elnyerte a Városmarketing Gyémánt Díjat is. Az Édes élet – A méhek csodálatos világa mézes kiállítás, valamint a Magyarország halai rendezvény mellett iskolák, óvodák részére mézes, halas, illetve a gombákról szóló órákat szerveztek, aminek keretében mintegy 2000 gyermek látogatott el a pécsi vásárcsarnokba.

A közösségi programok szervezésével mára egyértelmű, hogy a csarnok kedvelt közösségi térként is működik. Ezt erősítették, az olyan, első hallásra talán „piacidegennek” tűnő programok is, mint a Nőnapi versek, az Anyák napi virágültetés, a Valentin-napi csokoládé vásár vagy a Fánk fesztivál. De helyszínt adtak olyan tematikus bemutatkozó programoknak is, mint a Holland vagy a Svájci Napok és a zenekedvelők örömére a csarnokban helyet kapott egy közösségi zongora is, amin bárki játszhat, aki kedvet érez hozzá. A fenntarthatóság jegyében pedig csatlakoztak a CseppetSem programhoz, ezzel is lehetőséget biztosítva a használt sütőolaj szelektív gyűjtésére.

  

súgó
Tap Factory
 
film
Tiéd a világ
 
súgó
Akinek a legfontosabb a közösségben való létezés