Az általunk megkérdezett baranyai vendéglátók-termelők közül páran nem igazán tudták, mi fán is terem az MI, az ő üzletükben, munkamenetükben még nem érkezett el az ideje, bár hozzátesszük, hogy úgy is használhatunk már MI-t vagy arra épülő szolgáltatást, hogy nem is tudunk róla.
Rácz Lillával, a Rácz Lilla Brut Nature tulajdonosával épp arról beszélgetünk, hogy a marketing területén bizonyosan lehetnek olyan vívmányai, ami egy tömegtermék esetén hasznos lehet, ám egyelőre úgy látja, hogy az ő márkájához elengedhetetlen a személyes jelenlét, és ezt egyelőre nem bízná másra.
Felcser Dáviddal, a Nappaliból arra jutunk, hogy első körben ő is olyan területeken látja a szerepét, mint például a vendégek számlálása, a nyitvatartási órák kategorizálása: mikor, mennyien, mennyit költöttek például a helyen, ami segíthet a finomhangolt kínálat összeállításában. Azon a gondolati íven is megyünk egy kört, hogy mitől számít mesterségesnek az intelligencia, okos appokkal, akárcsak egy időjárás-előrejelzéssel már eddig is volt dolga sokunknak.
Mér, számol, kalkulál
A világ legtöbb helyén egyelőre csak tervek és mintadarabok léteznek a konyhai AI által vezérelt gépekből. Elképzelhetünk sütőt, „aminek” megmondjuk mekkora és milyen húst tettünk a sütőbe, az pedig az optimális hőfokon éppen annyi ideig készíti, míg az a legjobb nem lesz. Vagy éppen egy szeletelő, daraboló robotot, ami annyi sárgarépakockát fog a készletből éppen akkorára vágni, amennyi szükséges az aznapi menühöz. Persze folytathatnánk a sort, hisz a logisztikában, tervezésben, elérhető alapanyagok listázásában, vagy akár egy mikrokert működtetésében a hátsó udvaron már most is segít-segíthet, sőt át is veheti a tervezést. Nem kérdés, hogy jobban ki tudja kalkulálni bármilyen MI-vezérelte rendszer az időjárást, a szezont, a napsütéses órák számát, az öntözést, vagy meg tudja komponálni a leggazdaságosabb csatornákat, hiszen amire kérjük, azt fogja keresni-rendszerezni-megoldani. A Culinary Institute of Barcelona szerint a séfeket a kreativitásukban támogathatja: új ízkombinációkat hozhatnak létre. Abban látják az áttörést, hogy a mesterséges intelligenciát a folyamatok automatizálására és a hatékonyság javítására használják, ahogy egyes gyorsétteremláncok önkiszolgáló kioszkokat vezettek be, amelyek a mesterséges intelligencia segítségével testre szabják a menüajánlatokat, és a vásárló preferenciái alapján köreteket és italokat javasolnak.
Kell a szív
A pécsi vendéglátósok véleménye és a nemzetközi kitekintés után persze kíváncsiak voltunk arra is, mit „gondol” egy chat robot arról, hogy mire használhatjuk a konyhában az MI-t.
Íme:
„- Receptek létrehozása és optimalizálása: Az AI-rendszerek a felhasználó preferenciái és az összetevők elérhetősége alapján új recepteket javasolhatnak és hozhatnak létre.
-Készletgazdálkodás: A mesterséges intelligencia képes nyomon követni a készletszinteket, és a felhasználási minták alapján javaslatot tenni arra, hogy mikor kell megrendelni bizonyos összetevőket.
- Élelmiszer-előkészítés: A mesterséges intelligenciával működő konyhai berendezések képesek elvégezni az olyan feladatokat, mint az aprítás, szeletelés és az összetevők keverése.
- Minőségellenőrzés: A mesterséges intelligencia képes elemezni az összetevők és a kész ételek minőségét.
- Vevői elégedettség: A mesterséges intelligencia képes elemezni a vásárlói visszajelzéseket és értékeléseket a trendek és preferenciák azonosítása érdekében.
- Élelmiszerbiztonság: A mesterséges intelligencia képes nyomon követni az élelmiszer-biztonsági kockázatokat, és intézkedéseket javasolhat a szennyeződés vagy más veszélyek megelőzésére.”
Ehhez mi már csak annyit teszünk hozzá, hogy abban biztosak lehetünk, hogy egy étterem továbbra is akkor lesz csak igazán jó, ha lesz gondolat a konyhában, ahhoz pedig elsősorban szív kell.
(A képet mesterséges intelligenciával állítottuk elő.)