A műhely és a stúdió története egészen az 1970-es évek végéig nyúlik vissza. Hogyan kerültetek a céghez?
Takács Erzsébet: 1980-ban kezdtem kifestőként a Pannónia Filmstúdió pécsi leányvállalatánál. Akkor még nagyon sok tévésorozatban dolgoztunk, például Trombi és a Tűzmanó, A nagy ho-ho-horgász, Dr. Bubó, és egész estés filmekben, például Szaffi, Sárkány és papucs, János vitéz. 1989-ben kereste meg Johannes Kastner Dietrich Mateschitz úrral a Pannónia Filmstúdiót az energiaitallal és egy alapgrafikával, hogy ajánljanak valakit, aki ebben a stílusban reklámot készít nekik. Hernádi Tiborra esett a választás. Ő akkoriban elég gyakran járt le Pécsre, egy idő után pedig már annyira kötődött a városhoz, hogy amikor felbomlott a stúdió és a megszűnés fenyegette a pécsi műhelyt, többedmagával megalapították a Funny Filmet. Én 1991-ben dolgoztam először Red Bull reklámfilmben.
Szilber Éva: Hármunk közül én vagyok itt a legfiatalabb szerzemény. 1996-ban kezdtem tolmácsolni Tibornak németről magyarra. 2013-ban, a halála után kértek fel, hogy vezessem a stúdiót és folytassuk a megkezdett munkát.
Bulyáki Mónika: Én nagyjából 30 éve dolgozom a stúdióban. Kifestőként kezdtem, majd rajzoló lettem, aztán Tibor egyre több mindennel bízott meg. Odaengedett maga mellé és szép lassan ellestem tőle a szakmát. Mivel minden munkafolyamatban dolgoztam, ezért mára jó eséllyel ki tudom szűrni, ha valami nem működik, ugyanis egyben látom a különböző folyamatokat.
Hogyan kell elképzelnünk egy reklámfilm elkészülését?
B.M.: Megkapjuk az ötletet, amiből figuratervet, majd forgatókönyvet készítünk. 15 és 30 másodperces filmben kell gondolkodnunk. A 15-ös esetében a figurák tervezésétől az animáció befejezéséig 4-5 hét telik el, ezt aztán el kell még fogadtatni. Majd jön a kihúzás és a kifestés. Ha többszereplős egy film, akkor hosszabb ideig dolgozunk rajta, mert azoknak a szereplőknek is ki kell találnunk a mozgását, akik épp nem beszélnek egy-egy jelenetben. Tibor mindig azt mondta, hogy az animáció jóval több a mozgatásnál: nemcsak mozgatjuk, hanem életre is keltjük a figurát. Teljesen mindegy, hogy milyen figurám van, vagy hogy mi a sztori. Ha bele tudom rakni azt a pici pluszt, amitől életre kel és nemcsak mozog, akkor válik igazán izgalmassá.
A Red Bull reklámjait világszerte vetítik. Milyen témák tudnak mindenhol működni?
B.M.: Általában a sport témájú filmekhez rengeteg adaptációt készítünk. Ez például a mezek és a játékosok nemzetiségének változtatását jelenti. Nagyobb piacokra készülhetnek országspecifikus reklámok is, most például a japán mondakör alapján készítünk egy reklámfilmet a japán piacra.
T. E.: A különböző adaptációk más témáknál is működnek, a Barber Shop-os reklám esetében például az üzletek feletti táblákat kellett cserélgetnünk országok szerint.
Egyszerre hány projekten dolgoztok?
B. M.: Általában három, négy film fut párhuzamosan.
Sz. É.: De nemcsak új filmeket gyártunk, hanem a régiek felújításán is dolgozunk. Például van egy filmünk, ahol egy csiga lakóautóként, felmatricázva indul el világot látni. Ennél a filmnél az egyes országoknak lehetőségük van saját matricát választani a csiga házára.
B.M.: De ez persze nem ilyen egyszerű, hiszen ilyen esetben minden egyes képkockát újra kell rajzolni, például „Krakkó” felirattal.
T. E.: A Békakirály az első filmek között volt. Ezt a történetet most rajzoljuk újra kevésbé karikírozott figurákkal. Változnak az idők és ehhez alkalmazkodnunk kell nekünk is.
A Red Bullon kívül nem is volt tervben, hogy mással is foglalkozzatok?
Sz. É.: Az elején voltak próbálkozások, de mivel a Red Bull a fő megrendelőnk, nehezen tudtunk határidőket mondani más munkákra. Mára kijelenthetjük, hogy hivatalosan és kizárólagosan a Red Bull reklámokon dolgozunk.