Vali Budapesten született, egyetemi tanulmányai miatt került Pécsre. „Esztétika-szakos voltam, majd később a Paris X. nanterre-i egyetem doktori előkészítő programjára jártam. A PTE elvégzése után elsősorban színházzal, színház-esztétikával foglalkoztam. Hamar rájöttem azonban, hogy engem nem a klasszikus szövegcentrikus színház érdekel, hanem minden más, ami a látványhoz kapcsolódik. Olyan alkotókkal foglalkoztam, akik számára a színház, mint műfaj, lehetőséget adott arra, hogy új vizuális nyelvet teremtsenek. Ilyen volt Robert Wilson, aki sajnos a nyáron meghalt. Évtizedekkel korábban tölthettem nála két hónapot Párizsban, és óriási megtiszteltetésnek tartom, hogy testközelből láthattam őt dolgozni. Párizsban egyébként már egyértelműen a képzőművészet és a fotó felé fordultam, kiállításokat szerveztem, magángalériák környékén forgolódtam, beszámoltam a legújabb kiállításokról az Új Művészet tudósítója, a Balkon szerzőjeként, de valamelyest közel kerültem a design és a divat világához is.” Vali összességében hat évet töltött a francia fővárosban, de Pécsre tért haza, itt él családjával, itt lett a város képzőművészeti életének egyik meghatározó alakja, 2020. január 1-jétől pedig a Pécsi Galériák művészeti vezetője. „A fő célom az volt, hogy visszahelyezzük a pécsi galériákat a magyar kortárs képzőművészeti élet térképére. Ehhez elsőként pozícionálni kellett a különböző kiállítóhelyeket. A Művészetek Háza kisebb kiállítótereiben egy-egy installáció vagy kisebb kamarakiállítások kaphatnak helyet. Az ikonikus Pécsi Galériába olyan kiállításokat szeretnénk bemutatni, melyek a galéria méretéhez igazodnak – ezek lehetnek kisebb nemzetközi kiállítások, illetve kortárs képzőművészeknek, különös tekintettel pécsi művészeknek egy-egy nagyobb alkotói periódusát bemutató tárlatok. Az m21 Galéria egy óriási, nyugat-európai szintű, -méretű, és -struktúrájú kiállítótér. Ebbe a galériába csak nagy kiállításokat szabad tervezni– rendezhetünk itt tematikus csoportos kiállításokat, vagy bemutathatunk nagyobb életműveket. Meggyőződésem, hogy az m21 Galériával a nemzetközi kortárs művészeti térképre kell pozicionálni magunkat. Ez lehet, hogy fellengzősen hangzik, de ennek érdekében nagyon sokat dolgozunk. Fabényi Júlia, a Ludwig Múzeum igazgatója azt írta nekem a nyáron: ’A Lokart rajta van a kortárs művészeti térképen, hihetetlen intenzitással.’ És neki hihetek. Ezért építünk kapcsolatot a nemzetközi biennálékkal is, mint Lyon és Isztambul. Ezen az úton szeretnénk haladni, mert ez a városnak is komoly rangot és nemzetközileg ismert nevet adhatna. De a biennálé és a kortárs művészet bemutatása költséges műfaj. A kiállítás nem az, hogy a fehér falakra felrakunk képeket. Ez ma már kevés. A kiállítás egy komplex élmény, amely hat a nézőre, azaz a 21. században elsősorban élmény-alapú kiállításokat kell létrehozni.”
Vali tehát pont öt éve vezeti a Pécsi Galériákat, ezért kézenfekvő volt, hogy kérjünk tőle egy rövid leltárt az elmúlt fél évtizedről. „Nagyon szerencsés vagyok, mert eddig megvalósíthattam azokat az elképzeléseket, melyekért belevágtam ebbe a munkába. És ez nem csak a kiállítások rendezését jelenti, hanem azokat a személyi és infrastrukturális fejlesztéseket is, melyeknek köszönhetően ma már valóban felvehetjük a versenyt a kortárs magyar kiállítóhelyekkel. Amikor ide kerültem, a galériában négy ember dolgozott velem együtt, ma 12-en vagyunk, saját művészettörténésszel, Százados László személyében. Folyamatosan újítjuk fel az m21 lámpaparkját, mobil falakat építettünk a kiállítások hatékonyabb és változatosabb installálásának érdekében.Minden kiállításhoz egyedi installációs rendszert tervezünk. De hogy mindezek megvalósulhattak, nem az én érdemem – a ZSÖK igazgatóságának támogatása nélkül ezek a fejlesztések nem jöhettek volna létre. Nagyon büszke vagyok a Kortárs Junior programunkra is, melynek kidolgozása Balogh Tündének köszönhető. Végre van a galériának saját, a jövő közönségét kinevelő múzeumpedagógiai programja.”
A Pécsi Galériákban éves szinten kb. 15-16 ezer látogató fordul meg. Ez nagyon szép eredmény. De milyen programok várják őket 2026-ban? „A jövő év Pécsett Vasarelyről fog szólni születésének 120. évfordulója alkalmából, ugyanakkor a Vasarely Múzeum fél évszázados fennállását is ünnepeljük, melyre a múzeum már hosszú hónapok óta készül. Ezekhez az eseményekhez csatlakozva a Fényfesztivállal közösen készülünk egy a kortárs op-art reflexiókat felvonultató kiállításra. 2026-ban már harmadik alkalommal rendezzük meg a GraphicPécs Fesztivált, melynek fő témája a mozi és a film lesz. De a jövő év első kiállítását már idén decemberben megnyitjuk: a Design ikonok tegnap és ma című kiállításon Salvador Dali egy különleges objectje is látható lesz az m21 Galériában.”