Virtuozitás és elsöprő szerelem
Virtuozitás és elsöprő szerelem
promo / 2023-11-13 súgó
A Pannon Filharmonikusok Flört sorozatában november 17-én 19 órakor vendégzenekar lép fel, tovább gazdagítva az egyébként is színes palettát. A Flörtölők már megszokhatták, hogy nem hagyományos a koncertek koreográfiája, a muzsika mellett ezen az estén Hámori Máté, a Danubia Zenekar művészeti vezetője és az est karmestere mesél a közönségnek. Mi mindenről? Arról, hogyan (nem) szabad kortárs zenét hallgatni, hogy miért dörömböl a sors folyton a zeneszerzők ajtaján, hogy mitől áll el 1000 ember lélegzete egyszerre… Valamint a zene, a közönség és az előadók viszonyáról. Az est „balkezes” szólistája Balog József Lajtha- és Liszt Ferenc-díjas zongoraművész lesz. A PFZ Kortárs Ötpróbája – amivel csak nyerni lehet – is ezen az esten indul!

Hogyan lehetne összesűríteni a BAL-kéz/-sors című koncertet? Egy modern, bravúros balkezes concerto, amiben extrém megszorításként csak a bal kezét használhatja a szólista, és a tragikus, de mindent elsöprő szerelem leggyönyörűbb zenei megfogalmazása egy estén. Egy kortárs és egy klasszikus szerző, Hans Abrahamsen és Pjotr Iljics Csajkovszkij.

Érdekes elgondolni, hogy aki ma már klasszikus, valaha kortárs volt. A zenekar Kortárs Ötpróbájában 7 koncerten 6 nemzet 7 kortárs zeneszerzőjének művei lesznek hallhatók. A legkiválóbb hazai és nemzetközi szólisták tolmácsolják a legfrissebb műveket. Január 27-éig lehet regisztrálni a játékba és aki jegyei megőrzésével és felmutatásával meghallgat legalább 5 olyan koncertet, amelyen kortárs mű csendül fel, mindazoknak a zenekar meglepetés ajándékkal kedveskedik.

A Danubia Zenekar koncertjén először Balog József adja elő a dán komponista Hans Abrahamsen Left, Alone című darabját. A szerző egy veleszületett idegi hiányosság miatt jobb kezén csak két ujját tudja mozgatni. Bár ennek ellenére szívesen zongorázik, ez a hiányosság kétféleképpen is nyomot hagyott zenei életében. Egyrészt a zongorairodalom különös figyelmet szentel a balkézre írt kompozícióknak, másrészt magas szinten játszik kürtön, hiszen az az egyetlen hangszer, melynél csak a balkéz ujjaira van szükség. Zeneszerzőként többek között Ligeti György kurzusain pallérozta magát. Ebben a zongoraversenyében a szólista csak bal kézzel játszik. Egyrészt erre utal a cím, hogy bal, egyedül, ugyanakkor a left nemcsak balt jelent, hanem úgy is lehetne fordítani a címet, hogy egyedül maradt, tehát kétszeresen is utalhat a szerző különleges megpróbáltatásaira. A bemutatót 2016 januárjában tartották, a mű pedig azóta sok előadást megért. Csodajó tételcímeket találunk: lassú járás, vagy csendes eső jellegűen, könnyedén és bugyborékolva, de a leginkább a zárótétel vége talányos, a mesetempóban. Van még egy érdekes hangszerelési pillanat is a műben. A közönség egyszer csak azon kapja magát, hogy szól a zongora, de a szólista nem játszik. Ekkor veszi észre, hogy a zenekarban, az ütősök között is van egy zongorista, aki mintegy a szólista képzeletét játssza, sőt, egy idő után a szólista balkeze is bekapcsolódik, és a zenekari zongorista mintegy árnyékként játssza hozzá a jobb kezet.

Az est második felében Csajkovszkij V. szimfóniája hangzik el. Hat szimfóniája közül az utolsó három tulajdonképpen önéletrajzi jellegű, sőt, voltaképpen három sors-szimfóniáról van szó, melyben a boldogság útjában álló sorssal vagy végzettel való harcát jeleníti meg, különböző lehetséges végkimenetellel.

Ha romantikus vagy a zenében, de flörtölnél a kortárssal is, ez a koncert neked szól! Váltsd meg a jegyedet online vagy személyesen a Kodály Központban!

További részletek a koncertről ITT.

A Kortárs Ötpróbáról ITT olvashatsz bővebben.

(X)

 

 

 

 

film
Neon Démon
 
súgó
International Seasons – október
 
lokál
Eximó Jégrém: West-Balkán